FELFORGATÓ GYAKORLATOK

Kísérleti és konceptuális művészeti gyakorlat a katonai diktatúrák és a kommunista rendszerek alatt Európában és Latin-Amerikában az 1960-as 1980-as években
 

A Felforgató gyakorlatok azokra a kísérleti és konceptuális művészeti gyakorlatokra öszpontosít, melyek a katonai diktatúrák és a kommunista rendszerek hatása alatt szökkentek szárba Európában és Latin-Amerikában az 1960-as és a 1980-as években. A több, mint nyolcvan művészi állásfoglalást felmutató kiállítást egy tizenhárom fős nemzetközi kurátorcsoport hozta létre a Kunstvereinnel szoros együttműködésben, két éves munkafolyamat során.

A kiállítás kilenc szekciója a művészi munka körülményeire és stratégiáira fókuszál az NDK-ban, Magyarországon, Romániában, a Szovjetunióban, Spanyolországban, Chilében, Brazíliában, Argentínában és Peruban, s mindezeket a rájuk nehezedő kulturális és politikai elnyomás különböző vonatkozásaival együtt mutatja be. Ennek során az eltérő környezet helyi és időbeli sajátosságaira, valamint a közöttük fennálló összefüggésekre egyforma hangsúly esik.

A kiállítás felvállalja a konceptuális művészet kiterjesztett értelmezésének és a térkép átrajzolásának kísérletét, melyek megalapozása jóval túlmutat az anglo-amerikai kánon határain. Erre való tekintettel a vonatkozó interdiszciplináris, kollaboratív és szociopolitikai adottságok különös hangsúlyt nyertek — azaz a vizuális művészet, a politika, a társadalom, az akadémia, az építészet, a formatervezés, a tömegmédiumok, az irodalom, a tánc, a színház, az aktivizmus stb. közötti paradigmaeltolódások, melyek ezekből az adottságokból következtek.

Mindezen túl a fókusz olyan művészi gyakorlatokra esik, melyek nemcsak a művészet konvencionális fogalmára, intézményeire, a művészet és a közönség kapcsolatára vonatkozó radikális kérdéseket fogalmaztak meg, hanem ugyanakkor felforgató módon keresztezték a cenzúra struktúráit és szembehelyezkedtek a fennálló hatalmi rendszerekkel. Itt a test, a nyelv és a nyilvános tér képviselik az ellenállás sarkalatos eszközeit, szimbolikus és performatív értelemben egyaránt. A médiumok és a terjesztő csatornák kisajátítása pedig – különösen a postaszolgálaté – szerteágazó hálózatok létrehozásában töltött be kitüntetett szerepet (Kelet-)Európa és Latin-Amerika között.

 

További információ:
http://www.wkv-stuttgart.de/en/programme/2009/exhibitions/subversive/

 

Projektvezető:
Württembergischer Kunstverein Stuttgart
http://www.wkv-stuttgart.de/

Ötlet és koncepció:
Iris Dressler, Hans D. Christ

Társkurátorok:
Ramón Castillo / Paulina Varas, Santiago de Chile / Valparaíso
Fernando Davis, Buenos Aires
Cristina Freire, São Paulo
Sabine Hänsgen, Bochum
Miguel Lopez / Emilio Tarazona, Barcelona / Lima
Ileana Pintilie Teleaga, Timisoara
Valentín Roma / Daniel García Andújar, Barcelona
Annamária Szőke / Miklós Peternák, Budapest
Anne Thurmann-Jajes, Bremen

Társszervezők:
C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány, Budapest
http://www.c3.hu

Arteleku, San Sebastian
http://arteleku.net

Partner:
A Magyar Köztársaság Kulturális Intézete, Stuttgart
http://www.magyarintezet.hu/index2.jsp?lang=HUN&HomeID=14